Erik vill lyfta fram EU:s alla positiva sidor

Måndag 25 mars 2024

Liberalerna är Sveriges mest EU-positiva parti. Erik Persson-Timm, ordförande för Liberala Ungdomsförbundet i Kronoberg, laddar för EU-valrörelsen och hoppas att de liberala krafterna ska stå upp mot den växande högerpopulismen i Europa.
– EU är viktigt både för fred, frihet, handel, klimat och brottsbekämpning.

Det var skolfrågan som fick Erik Persson-Timm att engagera sig politiskt. Utifrån egna erfarenheter kunde han konstatera att många elever hamnar mellan stolarna och inte får den hjälp de behöver i den svenska skolan.

– Allt börjar i klassrummen. Att jag valde Liberalerna beror på att de är Sveriges skolparti med en politik som utgår från individen.

Erik blev först medlem i Liberalerna och därefter Liberala Ungdomsförbundet. Engagemanget har sedan fördjupats och han är nu ordförande för LUF i Kronoberg.

– För mig har politiken inneburit en fantastisk personlig utveckling. Jag känner också att det går att påverka samhället, att engagemang kan leda till förändring. LUF i Kronoberg har det senaste året flerdubblat medlemsantalet.

– Från 2022 till 2023 ökade vi från 22 till 149 medlemmar. Vi har varit mycket ute i skolorna och känner att drivkraften kommit tillbaka.

Nu mobiliserar LUF inför den stundande EU-valkampanjen. Liberalerna har profilerat sig som Sveriges mest EU-positiva parti, något som också speglas i ungdomsförbundet.

– EU är viktigt både för att värna fred, frihet och handel. Frågor som klimatet och brottsbekämpning är gränsöverskridande och där behöver vi samarbeta ännu mer. Vi är till exempel för ett stärkt Europol. För oss unga är utbildning och en öppen arbetsmarknad över gränserna jätteviktigt. Vi ser vad som hänt i Storbritannien efter Brexit. Försämrad ekonomi och ökat krångel för de som vill studera eller arbeta landet.

EU-valet är dessutom extra angeläget med tanke på att extremrörelser är på frammarsch menar Erik.

– Högerpopulismen växer i Europa och nu behövs liberala krafter som står emot.

Ni varnar för högerpopulismen men samtidigt sitter Liberalerna i en regering som är beroende av Sverigedemokraterna, hur besvärande är det?

– Jag liksom LUF är emot Tidöavtalet. Vi gillar inte Sverigedemokraternas politik. Samtidigt bestämde sig Liberalernas landsmöte att vi efter åtta års misslyckad socialdemokratisk regeringspolitik skulle vända oss högerut och samverka med Moderaterna och Kristdemokraterna. Genom Tidöavtalet fick vi bilda regering och mycket av den förda politiken är bra. Jag tycker till exempel att man lyckats vända skolpolitiken och få den på rätt väg. Skolminister Lotta Edholm gör ett jättebra jobb.

Men om Sverigedemokraterna efter nästa val 2026 skulle kräva att få sitta i regeringen?

– Där går gränsen för mig. Då skulle jag hoppa av. Liberalerna ska inte sitta i samma regering som Sverigedemokraterna.

Men nu är det EU-valet som gäller. Söndagen den 9 juni ska svenskarna gå till valurnorna för att utse 21 EU-parlamentariker. Liberalerna brukar traditionellt göra bra ifrån sig i EU-valet och LUF kommer enligt Erik jobba hårt för att mobilisera väljarna, bland annat genom att arrangera möten med partiets toppkandidater.

– Alla de tre översta namnen på listan, Anna Maria Corazza Bildt, Karin Karlsbro och LUF:s kandidat Simona Mohamsson, kommer att besöka Växjö under våren.