Se alla

Lyssna och satsa på lärarkåren

Lördag 2 november 2024

De senaste dagarna har elevers kunskap och betyg debatterats. Skolresultaten i vår kommun sjunker och statistik från OECD visar att Sverige är det land i Europa som har sämst klassrumsdisciplin. Skolverkets fördjupade analys (2024) av PISA-enkäten visar att elever som upplever störande moment i klassrummet har sämre resultat i PISA-studien 2022.

Liksom min kollega Emil Tyberg (Smålandsposten debatt den 5 september) undervisar jag inom lärarutbildningen och har i flera år samarbetat med olika lärare. Var syns vår lärarkår i debatten? Elevers situation och betyg diskuteras men hur många av våra lärare får över huvud taget en fortbildning som inspirerar och ger nya tankar och ny energi?

Som ledamot i kommunfullmäktige för Liberalerna och lektor i tyska ställde jag i februari 2023 frågan till utbildningsnämndens ordförande (S) hur Växjö kommun kvalitetssäkrar språkundervisningen i vår kommun. Jag fick svaret att det ser bra ut och att man ”arbetar på detta”. Jag påpekade även vikten av att inte minst våra språklärare måste få adekvat fortbildning och fick medhåll.

Trots detta har inget hänt! En undersökning jag genomfört i vår kommun där 29 språklärare (högstadiet och gymnasiet) svarade, visade bland annat följande: 72 procent av språklärarna angav att de har behov av ökad fortbildning i språket. 65 procent angav att internationella utbyten är viktiga och 59 procent ansåg att en satsning på ”samarbete med arbetsmarknaden/ företag” är nödvändig. Ingen av dessa frågor drivs för närvarande av vår utbildningsnämnd.

Kronoberg är den exporttätaste regionen per invånare och vi har ett internationellt universitet. Trots detta uppmuntras inte till utbyten med skolor i andra länder, vilket skulle vara ett lyft både för lärare och elever.

Jag vill se kommunens lärare få en fortbildning värd namnet! Lärarkåren har i denna fråga satts på undantag alltför länge. När Sveriges skolor digitaliserades fick lärarna så gott som ingen fortbildning i att använda olika digitala verktyg. Inte heller när ett nytt betygssystem infördes fick lärarna någon fortbildning. Lärares kompetens och en god undervisningsmiljö är avgörande för en gedigen skolutbildning och det måste åligga varje kommun att ansvara för lärarkårens ”livslånga lärande”. Det kan därför inte, som i dag, ligga på rektor att besluta om lärare ska få fortbildning eller inte. Lärare ska inte behöva betala själva och gå kurser på sin fritid för att hålla sig uppdaterade inom sitt ämne och alla administrativa uppgifter som krävs i dag.

Jag citerar Tyberg: Politiker och tjänstemän ”ska i stället ge lärare förutsättningar att på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet planera, genomföra och utvärdera sin undervisning så att så många elever som möjligt hela tiden utvecklar sina ämneskunskaper”.

Jag vill också se ett bättre samarbete mellan skola och näringsliv! Svenskt Näringslivs enkät över företagsklimatet visar att Götene kommun är bäst i Sverige när det gäller skolans kontakt med det lokala näringslivet. Där finns en tydlig plan på att barnen genom hela grundskolan ska bekanta sig med arbetslivet. Detta borde vi ta efter.

Politikens kvarnar mal långsamt och ett antal felaktiga beslut kan få förödande konsekvenser. Lyssna och satsa på lärarkåren. Det är de som vet vad som krävs i verksamheten.

Christina Rosén ((L)

Ledamot i Kommunfullmäktige

Lektor i tyska/språkvetenskap vid Linnéuniversitetet