Liberal fritid och idrott.

Vi vill ha ett Växjö där alla får plats och möjlighet att komma i träning. Där idrotten kan bli ett sätt att få ett mer jämställt samhälle och få ungdomar att lämna gatorna och få känna genemskapen i ett lag.

Vi vill det sak finnas utmanande träning och fritidsaktiviteter för så väl de som vill satsa professionellt på sin idrott så som de som bara vill röra på sig sin egen skull. Idrott ger en känsla av frihet, utan också för att idrotten hjälper till att lösa många samhällsproblem och ger en gemenskap både på och utanför arenan eller planen.

·       Förenkla föreningars arbete för att föreningsbidrag.

·       Sänk timhyran för staden konstgräsplaner och andra idrottsanläggningar.

·       Tjejers idrottande är lika viktigt som killars. Satsa på bra ridanläggningar. Växjö ska bli Sveriges ridhuvudstad.

·       Fokusera på bredd, även mindre föreningar som orientering och schack är viktiga.

·       Bygg fler temaparker för barn och ungdomar.

·       Prioritera ny simhall.

·       Bygg skid-, MTB- och multiarena i Räppe

·       Arbeta aktivt med integrations och jämställdhet genom idrott.

·       Satsa på att alla ska kunna använda den nya simhallen, även de som är rörelsehindrade eller ovana med vatten.

·       Att hålla igång är särskilt viktigt när ,am blir äldre. Satsa på äldregym och aktiviteter för äldre.

·       Skapa bättre tillgång till natur- och friluftsområden, och uppmuntra friluftslivet.