Lättläst
Vårt vallöfte: Vi tar ansvar för din frihet. Vi vill skapa ett tryggt samhälle där varje människa har frihet att bestämma över sitt eget liv.
1. En bättre skola för alla barn
Skolan är vår allra viktigaste fråga. Alla elever har rätt att lära sig mycket i skolan och nå sina mål. Vi vill göra skolan trygg och lugn.
- Böcker av papper: Vi vill att eleverna ska läsa i riktiga böcker och skriva med penna på papper. Barn ska inte bara sitta vid en dator eller en ipad.
- Mindre klasser samt förstärkt elevhälsa: Det ska vara färre barn i varje klass. I grundskolan vill vi ha max 20 elever i ett klassrum för studiero så att läraren hinner hjälpa alla. Vi vill även förstärka elevhälsan.
- Hjälp i tid: Barn som mår dåligt eller har svårt att lära sig ska få hjälp direkt. Skolan måste fungera väl för alla unga som behöver extra stöd.
- Staten ska bestämma: Idag bestämmer kommunerna över skolorna. Vi vill att staten ska äga och bestämma över alla skolor så att skolan blir lika bra i hela Sverige.
- Fler språk: Vi vill att elever ska få lära sig fler språk, till exempel tyska, franska och spanska. Det är bra för att få jobb i framtiden.
2. Bra sjukvård nära dig
När du är sjuk eller mår dåligt ska du snabbt få träffa en läkare. Sjukvården måste vara trygg.
- Nej till nytt sjukhus i Räppe: Andra politiker i Kronoberg vill bygga ett helt nytt sjukhus i Räppe. Det kostar för mycket pengar. Vi vill istället utveckla och bygga nytt vid det sjukhus som redan finns i Växjö.
- Vi vill ha två sjukhus, ett i Ljungby och ett i Växjö: Om vi sparar pengar i Växjö har vi råd med två bra akutsjukhus. Vi vill ha ett sjukhus i Växjö och ett i Ljungby, samt öppna intensivvården (IVA) i Ljungby igen. Vården ska finnas nära dig!
- Din egen husläkare: Du ska få träffa samma läkare varje gång du går till din vårdcentral. Det gör vården mycket säkrare. Vi vill också att vårdcentralerna ska ha öppet på kvällen.
3. Jobb, ekonomi och landsbygd
Det bästa sättet att komma in i det svenska samhället är att lära sig svenska och att arbeta. Det ska alltid löna sig att gå till jobbet. I framtiden ska det i Liberala Kronoberg bli lönsamt att arbeta och utbilda sig.
- Turism och företagande: Liberaler arbetar för ökad turism, gårdsförsäljning och företagande.
- Yrkesutbildning: Vi vill ha bra vuxenutbildningar och yrkesutbildningar där man får lära sig ett jobb direkt på en arbetsplats.
- Leva på landsbygden: Det ska vara enkelt att bo utanför de stora städerna. Vi vill göra det billigare och lättare att få lov att bygga hus på landsbygden.
- Gratis buss för äldre: Vi vill att alla personer som är 75 år eller äldre ska få åka helt gratis med buss och tåg i Kronoberg.
- Bättre hemtjänst och äldreomsorg: De gamla som behöver hjälp hemma ska få träffa samma personal, inte olika varje dag. Vi tycker att äldre ska få välja mer själva genom lagen om valfrihet (LOV), exempelvis om en man eller kvinna hjälper till i hemmet.
- Slopa minutstyrningen: Vi vill ta bort minutstyrningen i hemtjänsten så att personalen slipper stressa med klockan. De gamla ska få den tid de behöver. Vi vill även ha mer personal på äldreboenden.