Arbete är vägen till egna val

Söndag 16 april 2023

Stärk arbetsmarknaden så att fler människor kan bli självförsörjande och gå från bidrag till arbete. Det är så vi får starka individer som är självständiga. Samtidigt får vi mer resurser till välfärden. Utanförskap och bidragsförsörjning ska inte gå i arv. I dag är det många unga och nyanlända som har svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Vi behöver förbättra den och göra det lättare att få sitt första arbete.

En av mina viktigaste frågor är utbildning för att komma in på arbetsmarknaden. Utbildning är nyckeln för att få ett arbete. Liberalerna vill införa en ny utbildningsform – yrkesskolan. Det är en utbildning för vuxna motsvarande gymnasial nivå med statligt huvudmannaskap. Det ska vara stort inslag av arbetsplatsförlagt lärande. Utbildningen ska erbjudas alla som saknar gymnasiekompetens. Utbildningen ska långsiktigt fokusera på bristyrken som undersköterska, personlig assistent och hantverksarbete.

Jag vill att fler ska komma i arbete. Därför föreslår jag att kommunen ska ge extrajobb till ungdomar under hela året. Extrajobb kan vara ett viktigt steg in på arbetsmarknaden för unga som står utanför den. På en arbetsplats kan de mogna och få ett större kontaktnät. Om man bygger upp sitt CV i tidig ålder kan det leda till heltidstjänst efter gymnasiet.

Erik Persson Timm, kandidat till kommunfullmäktige, Liberalerna