Debatt: ”Det lokala näringslivet fick ingen chans av styret”

Lördag 2 december 2023

”Varken centrumhandeln eller Grand Samarkand kunde på allvar konkurrera om den stora upphandling som Växjö kommun nu har genomfört för gåvor till kommunens anställda”, skriver Alliansföreträdare i Växjö kommun.

”Växjö kommun ratar cityhandeln”. I veckan kunde man i Smålandsposten läsa denna tråkiga rubrik. Den är nedslående inte bara för alla näringsidkare i centrum utan även för alla växjöbor som värnar ett levande centrum.

Vi i Allians för Växjö kan konstatera att det blev precis som vi varnade för tidigare under hösten – varken centrumhandeln eller Grand Samarkand kunde på allvar konkurrera om den stora upphandling som Växjö kommun nu har genomfört för gåvor till kommunens anställda.

Styret, bestående av S, V, MP med stöd av C, tyckte inte om att kommunens anställda förra året fritt kunde använda sitt presentkort i centrums butiker och bland annat delfinansiera en flygresa eller köpa en cigarr. Man införde därför ett extra villkor i upphandlingen och krävde att de varor de anställda kunde köpa med sitt presentkort skulle vara förenliga med Växjö kommuns syn på hållbarhet.

I praktiken omöjliggjorde det beslutet möjligheten för vårt lokala näringsliv att konkurrera om upphandlingen då det både i centrum och på Grand Samarkand finns butiker som säljer varor som det politiska styret i Växjö inte är nöjda med.

Ingen skugga ska falla på bolaget från Kungsbacka som vann upphandlingen och nu kommer kommunens anställda bland annat få möjlighet att köpa fairtrademärkta frottéhanddukar i olika färger. Det går naturligtvis inte heller att utesluta att detta bolag skulle ha vunnit upphandlingen även om kraven på förenlighet med kommunens hållbarhetspolicy skulle ha tagits bort.

Ansvaret faller dock tungt det politiska styret i Växjö som i mycket svåra ekonomiska tider inte gav vårt lokala näringsliv en ärlig chans. Vi beklagar detta.

Christina Rosén (L)

Jon Malmqvist (KD)