Debatt: ”Vi behöver en oberoende fritidsbank”

Tisdag 8 augusti 2023

Det skriver den andre vice ordföranden i kultur- och fritidsnämnden, Michael Färdig (L).

Såväl Sverigedemokraterna (SD) som S, V, MP har i insändare skrivit om den fritidsbank som den sittande majoriteten beslutade om i mars. Liberalerna och våra samarbetspartier i Allians för Växjö, M och KD, önskade ett annat upplägg för fritidsbank än majoriteten.

En del av det SD beskriver kan jag instämma i. Det gäller en viss oro för att kostnaderna kan skena iväg med en alltför stor organisation från kommunens sida och att en Fritidsbank inte ska konkurrera med den lokala handeln.

Liberalerna och Allians för Växjö har hela tiden påtalat vikten av ett nära samarbete med såväl näringsliv som idrottsföreningar. Flera föreningar har idag bytesdagar och skänker även olika idrottsprylar till ungdomar, vilket vi såklart ska värna. Det finns också ett lokalt företag som erbjuder föreningar återbruk med köp och försäljning.

Jag har personligen vänt mig starkt emot ett medlemskap i en extern förening, Fritidsbanken Sverige, där logga, skyltning och dataprogram inte bestäms av Växjö kommun utan av en extern part.

En oberoende fritidsbank i nära samarbete med våra lokala föreningar och där ideella krafter tas tillvara är att föredra före en stor uppbyggd kommunal organisation. En fritidsbank fri från medlemskap I Fritidsbanken Sverige ger oss en större frihet och ett oberoende.

En oberoende, rätt placerad fritidsbank där föreningslivet är med och som startar i mindre skala och därefter utvecklas efter behov och efterfrågan är något att föredra.

Michael Färdig (L)

2:e vice ordförande