Fortsatt debatt om språkkrav: Att inte erbjuda människor en god språkutbildning är direkt diskriminerande

Onsdag 13 december 2023

Liberalerna föreslog redan 2002 att språktest i svenska skulle införas då någon ansökte om svenskt medborgarskap. Liberalerna anklagades då för att vara rasister. Jodå, vi tillåter oss att le, som Wikelund (SD) skriver på Smp opinion (2023.04.13), när vår regering nu äntligen genomför detta.

Det är inte främlingsfientligt att kräva språkkunskaper. Det är istället att stå upp för en lyckad integration och en framgångsrik yrkeskarriär i Sverige. Med språkkrav följer också beslutsfattares ansvar att erbjuda god språkundervisning. Som forskare i språkinlärning är jag glad att beslutet äntligen fattats. Liberalerna har även beslutat om 100 miljoner till svenskundervisning för alla migranter från Ukraina.

Uteblivet språkkrav kostar inte bara trygghet och stöd för våra äldre. Det kostar även trygghet för dem som inte får den språkundervisning de har rätt till! Att inte erbjuda människor en god språkutbildning är direkt diskriminerande. Jag har hellre personal från olika länder som tar sig tid och håller en hand och även kan tala flera språk. Inom omsorg, hemtjänst och vård kommer utbildad personal som talar god svenska och ett eller flera av Sveriges stora invandrarspråk i framtiden vara ännu mer efterfrågade än idag.

När jag träffade en fantastisk ung man som gjorde allt för de äldre på ett boende men som knappt kunde tala svenska blev jag ganska upprörd. Han hade gått en utbildning till undersköterska i Sverige och fått 30 timmars svenskundervisning, inte de 100 som han hade rätt till. Det är orimligt. En vuxen person lär sig inte ett nytt språk bara genom att vistas i landet där språket talas.

Sverige klarar sig inte utan arbetskraft med goda kunskaper i flera språk och det är också vår skyldighet att se till att ungdomar på väg ut i yrkeslivet får det! Här räcker inte bara kunskaper i svenska och engelska. Även ungdomar med svenska som modersmål måste få utbildning i fler språk. Vi har i vårt land dessutom många migranter med goda kunskaper i flera språk som inte alltid tas tillvara. Kunskaper i flera språk stärker svensk handel! Vårt utbildningssystem måste ta till vara och förse näringslivet med den språkkompetens som behövs! Ansvariga beslutsfattare har alltför länge haft en nonchalant inställning till språkkunskaper.

Nu innehar vi ordförandeskapet i EU och i år firar även EU:s inre marknad 30 år. Låt oss då satsa på likvärdig språkutbildning för alla. Utan språkkompetens kan vi glömma utbyten med andra människor, kunskap om olika kulturer och globala samarbeten.

Med tanke på de oerhörda skillnader i språkundervisning vi har enbart i Sverige behövs en uppstyrning av timtilldelningen i svensk skola. Vi måste också se till att språken inte längre har den lägsta resurstilldelningen på våra högskoleutbildningar.

Att behärska ett språk handlar om mer än bara kommunikation. Det är vägen till en djupare förståelse av ett lands kultur och tillit mellan människor, en nödvändighet för demokratin. Språk öppnar dörrar! Vill svenska politiker verkligen medverka till att språkbroarna till övriga Europa rivs ner?

Det är utebliven undervisning i språk som utestänger människor från arbetsmarknaden, inte kravet på språkkunskaper!

Christina Rosén

Fil. dr i språkvetenskap

Ledamot i Växjö kommuns kommunstyrelse och kommunfullmäktige (L)