Se alla

Slutreplik: ”Främmande för mig att använda en skola som ”slagpåse””

Onsdag 13 december 2023

I Smålandsposten 14 oktober lämnar Tina Sturesson (C) synpunkter på min debattartikel angående Centrumskolan i Växjö. Centern föreslog faktiskt som enda parti att en stängning av Centrumskolan i Växjö skulle utredas, ett enligt oss ogenomtänkt och föga konstruktivt förslag. Liberalerna anklagas för att vara ”desperata att bli relevanta i debatten om skolan”. Jag ler lite åt formuleringen med tanke på att det faktiskt är Liberalerna som innehar posterna både beträffande skolminister och utbildningsminister i vår regering. Vi har redan fått igenom beslut om mer fysiska läromedel i skolan (se min debattartikel i Smp den 22 augusti 2023).

Vår skolminister tar också upp hur extremt olika mycket pengar kommunerna satsar på sin skola: ”Det är enorma skillnader och det är därför som jag vill se ett förstatligande av skolan” (Di den 17 augusti 2023). Även Smålandspostens ledarsida tar den 10 oktober upp Liberalernas skolpolitik med hänvisning till vår dåvarande skolminister (L): Jag citerar: ”Förmodligen hade raset i Pisaundersökningarna blivit ännu värre om det inte varit för Björklund”. ”Det verkar faktiskt som att kunskapsskolan håller på att successivt återupprättas”. Det är just det som är vårt mål.

Det gläder mig att C på sin riksstämma gick emot sin partiledare Demiroks förslag om förlängd skoltid med två veckor. I Centerpartiets pressmeddelande den 22 augusti 2023 stod nämligen ”Förläng läsåret i grundskolan – för att stärka kunskapsutvecklingen och likvärdigheten i skolan. ….Ett förlängt läsår skulle i ett första steg kunna innebära 2 veckor kortare sommarlov.” Ett sådant förslag innebär definitivt ingen förbättring av kunskapsnivåer hos elever.

Sturesson skriver i sin replik att ”Rosén vill enbart satsa på svenska som andraspråk”. Det stämmer inte riktigt. Det jag hävdar är att kunskaper i svenska är grunden för att kunna komma vidare i svensk skola. Kommer man till ett nytt land måste man få möjligheten att lära sig språket. Utan ett fungerande språk får man nämligen problem med kunskapsinhämtning i samtliga ämnen, så även i till exempel matematik. Även detta bekräftas i forskning som bedrivs vid Linnéuniversitetet. Språket är faktiskt nyckeln!

Jag framhåller även att man inte åstadkommer någon förändring i skolan enbart genom att förlänga skoltid och skjuta till mer pengar. En förändring uppnås endast genom nya arbetssätt på en skola, effektiv pedagogik och ny metodik. Det görs bäst i samarbete med forskare och stöd till lärarna i form av givande fortbildning. Dessutom måste man kvalitetssäkra genom att följa upp och utvärdera. Det är detta Centrumskolan behöver.

Tina Sturesson skriver att hon suttit fem år i utbildningsnämnden. Jag sitter visserligen inte i utbildningsnämnden men jag har nästan 40 års erfarenhet av språkundervisning och forskning på alla nivåer i vårt utbildningssystem, på skolor i södra Sverige, på företag och på universitet i Sverige och Tyskland. Dessutom var jag lärare på Arabyskolan (numera Centrumskolan) på 1990-talet och det var utan tvekan en av de bästa skolor jag arbetat på. Centrumskolan kan bli en bra skola igen och det skulle vara mig främmande att använda en skola som ”slagpåse”, som Sturesson skriver. Då verkar vi trots allt vara eniga om att en stängning av en skola inte är en bra lösning. En skola ger inte bara kunskap utan även social trygghet och kontroll.

Christina Rosén (L) Ledamot i kommunstyrelse och kommunfullmäktige