Vi vill ha ett levande centrum i Växjö

Onsdag 26 april 2023

Ett levande och ­attraktivt centrum är viktigt för de flera ­tusen som arbetar eller driver företag och ­andra verksamheter där. Ett levande ­centrum behövs också för att Växjö ska vara en ­attraktiv stad där man vill bo kvar eller dit man vill flytta. Ett livaktigt Växjö centrum är viktigt för tillväxt i hela Kronoberg, både ekonomiskt och befolknings­mässigt.

Allt fler butiker och verksamheter lämnar centrum. Det gamla Helmer Nilssonhuset gapar tomt och är bara ett exempel på övergivna lokaler. För att bryta denna utveckling behövs nytänkande. Vi Växjöliberaler vill lyfta ett antal viktiga projekt som kommer att förbättra tillgängligheten och attraktiviteten för centrala Växjö. Vi vill börja med att återinföra fri parkering i centrum från klockan 18:00.

• Sjukhusfrågan
Sedan regionfullmäktige för cirka ett år sedan fattade beslut om att gå ­vidare i arbetet med att förbereda för byggnation av nytt sjukhus med placering i Räppe har många saker inträffat som nödvändiggör ett omtag. Inflation och rusande byggpriser, höjd ränta och en allt osäkrare omvärld har gjort byggnation av nytt sjukhus i Räppe till ett ekonomiskt högriskprojekt.
Det är politikerna i Region Kronoberg som fattar beslutet om var ett nytt sjukhus ska placeras. Som Växjöpolitiker är det vårt ansvar att se till vad som är bäst för Växjö och växjöborna. Liberalerna i Växjö vill varna för vad det skulle innebära för Växjö centrum att tappa upp till 500 000 besökare varje år, vilket blir konsekvensen av en sjukhusflytt. Redan idag bidrar den planerade sjukhusflytten till att företagare inte vågar satsa i Växjö centrum. Tycker man att det är viktigt att Växjö har ett levande centrum bör man seriöst utreda möjligheterna att bygga om och ut Växjö lasarett på nuvarande plats.

• Simhallen
Det är hög tid att komma vidare i simhallsfrågan. Vi Växjöliberaler anser att en central placering av ny simhall är positivt för ett levande centrum. En central placering, på cykelavstånd för majoriteten av våra skolelever, är också viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Här hoppas vi och tror på en bred politisk enighet!

• Scenkonsthus
Regionteatern Blekinge Kronoberg är i stort behov av nya och ändamålsenliga lokaler i Växjö. Vårt förslag är att placera en ny teater i form av ett scenkonsthus centralt i Växjö, vilket även det skulle bidra till ett mer livaktigt centrum och en levande stad. Regionteatern ägs idag av Växjö kommun och de båda regionerna Blekinge och Kronoberg. Flera av våra idrottsverksamheter i Växjö har relativt goda förutsättningar för att driva sin verksamhet. Detta är bra, men vi Växjöliberaler vill även se en ökad kulturell satsning i Växjö centrum.

• Gamla kommunhuset
Det gamla kommunhuset ligger väldigt centralt i staden. Idag upplevs kvarteret dött då lokalerna i princip står tomma. Det är av största vikt att sätta fart på planeringen av detta mycket centrala kvarter och säkerställa att det istället positivt bidrar till ett levande centrum. Vi Växjöliberaler vill verka för att beslut snarast fattas om hur detta centrala kvarter kan användas.
Genom att lyfta behovet av dessa satsningar vill vi Växjöliberaler värna om ett levande Växjö centrum.

Michael Färdig (L)
Christina Rosén (L)