Omsorgsfrågorna ska alltid vara högt prioriterade i Växjö!

Söndag 16 april 2023

Tack för svar på vår debattartikel om omsorgsfrågor i Växjö. Vi verkar vara eniga i denna fråga och det är glädjande! Då gäller det att fokusera och inte lägga energi på att diskutera vilket parti som gjort vad. Alla politiker, oavsett parti behöver driva frågan om en kvalitetsmässigt god omsorg – såväl inom äldreomsorg som LSS-insatser.

Vi vill dock betona att det inte räcker inte med att ge mer pengar till verksamheten om ingen tittar på hur pengarna faktiskt används och vad det ger för resultat. Vi måste kvalitetssäkra! Det kan vi bara göra genom att kontrollera, analysera resultat, följa upp och arbeta stöttande. Att Ivo måste ges större möjligheter att vidta sanktioner tycks vi vara eniga i. Ivo vidtar dock inte sanktioner beträffande dålig mat eller brist på personal. Denna kvalitetssäkring och kontroll måste främst ske lokalt, inte enbart nationellt och detta behöver skärpas omgående på båda nivåerna. Maten är inte näringsriktig på alla boenden, vilket framgår i Smålandspostens artikel den 17/1. Larm fungerar inte alltid och äldre får inte heller alltid den hjälp de har rätt till!

Det övergripande problemet är dock personalbristen. Här måste vi politiskt ansvariga i Växjö hitta lösningar. Varför inte ge förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheten att införa motsvarande lokala arbetstidsavtal som man har gjort på Öland. Sedan i höstas arbetar anställda inom hemtjänsten på södra Öland färre timmar per vecka på en heltidstjänst. Det handlar om ett lokalt avtal som gjort att fler söker sig till hemtjänsten.

Fler undersköterskor i omsorgen kan vi bara få genom att se till att arbetsmiljön i omsorgen är bra och att det finns karriärvägar. De riktade statsbidragen kommer även fortsättningsvis att behövas. Man behöver även överväga att inrätta styrande nationella regler vad gäller bemanning inom omsorgen.

Som liberala politiker i Växjö kommer vi alltid att driva kravet om systematiskt kvalitetsarbete inom omsorgen. Detta innebär såväl kontroll av verksamheten som stöd till densamma. Vi måste aktivt följa upp och stötta de enheter och verksamheter som behöver bli bättre.

Vi ser också fram emot ett gott samarbete under mandatperioden.  Vi behöver hjälpas åt för att nå resultat. Vi Liberaler föreslår att vi går till handling nu!

Christina Rosén (L), ledamot i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen

Lars Rejdnell (L), ledamot i omsorgsnämnden