Vad skall framtiden vara, sjukvård eller byggnader?

Söndag 16 april 2023

Om man som medborgare i Växjö med omnejd följer nyhetsflödet i de nyhetsförmedlare som finns tillgång till, Smålandsposten, lokalradio, Smålandsnytt med flera, så får man intrycket att alla beslut rörande nytt lasarett i Växjö redan är fattade. Ett nytt lasarett skall byggas och det så snart det går. Men Regionfullmäktige har inte fattat något sådant beslut.

Man har endast beslutat sig för att titta på möjligheterna. Trots det så har man redan köpt in mark i Räppe för det nya sjukhuset. Beslut om ändring av detaljplanen förbereds samtidigt som val av byggherre meddelats. Artiklarna om Skanskas byggnation avlöser varandra.

Vi vill påminna om vår tidigare debattartikel i oktober 2020. Vi pekade då på behovet att utreda.

• Om hur stor yta som ett nytt lasarett faktiskt behöver med hänsyn tagen till kommande beslut om ökade satsningar mot den nära vården.

• Möjligheten till kompletterande byggnation vid nuvarande tomt för att skapa ett modernt och funktionellt lasarett i Växjö.

• Hur ekonomin påverkas då man satsar på den nära vården och samtidigt förtätar och bygger på nuvarande tomt i centrala Växjö.

•Vad kostnaden skulle bli för byggnationen i Räppe kontra byggnation på befintlig tomt där stora delar av infrastrukturen redan finns.

• Hur verksamheten påverkas av respektive beslut.

Inga av dessa punkter är utredda eller besvarade.

Det var intressant att läsa den pensionerade distriktsläkaren Tomas Svenssons debattartikel. Vi delar hans syn rörande primärvården. Det var också intressant att läsa Carl-Olof Bengtssons debattartikel. Mycket av det som lyfts fram där kan vi dela och noterar särskilt att behovet av ett system med fasta läkarkontakter lyfts fram.

“Det finns nu en överenskommelse mellan regeringen och SKR om ett system med fasta läkarkontakter. Jag tycker det blir bättre än allmänna vårdkontakter som vi har i dag. Dessutom det gängse i de flesta länder.”

Vi vill påminna om att detta krav, då benämnt Husläkare, fanns med bland de liberala kraven hos Folkpartiet redan 1989. Förslaget blev såväl infört som avvecklat under 1990-talet för att åter lyftas fram i utvecklad form i ett gemensamt krav undertecknat av liberalerna Bo Könberg och Birgitta Rydberg tillsammans med representanter för Sveriges förening för allmänmedicin, Sveriges distriktsläkares förening, Sveriges yngre läkares förening och Svenska privatläkarföreningen 2005.

Det nuvarande sjukhuset ligger i dag mitt i Växjö centrum medan det nya planeras att vara lokaliserat i Räppe. Stor del av den infrastruktur som krävs finns i dag redan på plats. Tillgång till tåg och bussar mycket nära befintligt sjukhus mm. Ett modernt sjukhus för framtidens sjukvård kommer att bli mindre till ytan än vad det nuvarande är. Utredningar och tidigare beslut om satsning på nära vård visar och innebär att en mycket stor del av framtidens sjukvård kommer att flyttas från nuvarande sjukhus till vårdcentralerna och kommunerna. Redan idag ansvarar kommunerna för cirka 25 procent av insatserna. Därför vill Liberalerna även ge kommunerna möjlighet att anställa läkare.

En byggnation av nytt sjukhus i Räppe kommer att kräva omfattande satsningar gällande infrastruktur. Detta kommer kraftfullt påverka prioriteringarna vad gäller länstrafikplanen och innebära att andra viktiga satsningar får skjutas på framtiden.

Växjö stad kommer att påverkas av att flera tusen personer inte längre dagligen med naturlighet finns i staden. Effekterna av detta har inte utretts.

Miljöaspekten är inte heller den utredd eller presenterad vilket torde vara ett ytterst rimligt krav med tanke på projektets storlek och på olika vis kraftiga påverkan.

Avslutningsvis delar vi Carl-Olof Bengtsson slutsats att det stora beslutet om nytt sjukhus stressas fram. Det är ytterst viktigt att beslutet om att bygga nytt sjukhus i Räppe eller beslutet att stanna kvar på nuvarande plats blir välgrundat och inte hastas fram. Utred de delar som vi i denna debattartikel lyfter fram och ha inte för bråttom.

Lars Rejdnell, liberal

Nils Fransson, liberal